1. Home>
  2. Inspiroidu>
  3. HR >
Saana Rossi

Pienestä tulee suurta – viisi pk-yritysten valttikorttia henkilöstön motivoimiseen ja sitouttamiseen

Vaikka pk-yritysten resurssit voivat olla rajalliset, niillä on merkittävä etu verrattuna suurempiin kilpailijoihin: läheisyys ja ketterä reagointikyky. Pieni koko voi olla jättimäinen kilpailuetu, kun kyse on henkilöstöstä – kunhan sen hyödyntää oikein.

Esittelen tässä blogissa viisi tapaa ja etua, joihin pk-yritysten kannattaa panostaa heti.

 

5. Motivaatio on yksilöllistä – selvitä, mikä innostaa ja motivoi jokaista

Pienemmissä yrityksissä on huomattavasti helpompaa selvittää, mikä henkilöstöä motivoi. Motivaatio lähtee aina sisältä päin ja on yksilöllisiä. Se, mikä motivoi sinua, ei välttämättä motivoi kollegaasi. Keskustele jokaisen kanssa erikseen ja pyri ymmärtämään heidän aitoja halujaan ja tavoitteitaan. Rakenna ja tarjoa mahdollisuuksia, jotka vastaavat näitä. Pk-yritysten etuna on usein monipuolisempien tehtävien ja vastuiden mahdollistaminen sekä ketterämpi kokeilukulttuuri. Myös oman työn vaikutus yrityksen toimintaan, tulokseen, sidosryhmiin ja asiakkaisiin on usein helpommin osoitettavissa. Muista tuoda myös työn vaikuttavuus esille. Kun ihmiset tuntevat, että heidän yksilölliset tarpeensa ja tavoitteensa otetaan huomioon ja he ymmärtävät oman roolinsa kokonaisuudessa, ollaan jo pitkällä sitouttamisessa.

 

4. Selkeä visio ja suunta

Erityisesti nykypäivän jatkuvassa muutoksessa ihmiset haluavat työskennellä organisaatiossa, jonka visio ja suunta ovat selkeät. He haluavat kiinnittyä johonkin itseään suurempaan. He odottavat, että heidän työllään on merkitystä ja arvoa. Miksi yritys on olemassa? Millaisia toimintatapoja sillä on tiistai-iltapäivisin? Mitä arvoja nuo tavat edustavat? Mihin yritys on menossa? Pk-yrityksillä on usein helpompaa luoda yhtenäinen näkemys ja onnistua sen välittämisessä. Kun ihmiset näkevät, että heidän panoksellaan on aitoa vaikutusta ja se on osa suurempaa tavoitetta, kiinnittyminenkin helpottuu.

 

3. Päätöksenteko on lähellä – hyödynnä sitä

Pk-yrityksissä päätöksenteko on parhaimmillaan nopeaa ja läpinäkyvää – parasta siinä on kuitenkin sen läheisyys. Usein ei tarvitse arvailla kovin kauan, kenen vastuulle jokin asia kuuluu. Työntekijöillä voi myös olla läheisempi ja henkilökohtaisempi suhde yrityksen johtoon ja esihenkilöihin. Osallista ihmisiä päätöksentekoon niin pitkälle kuin mahdollista ja kuuntele heidän näkemyksiään, sillä sillä voi olla mittaamaton arvoa.

 

2. Panosta läheisten ihmissuhteiden vahvistamiseen ja työystävyyteen

Työyhteisössä voi syntyä ystävyyssuhteita kaikenkokoisissa organisaatioissa, mutta pk-yrityksillä on tässä omat vahvuutensa. Pienemmässä organisaatiossa ihmisten tunteminen, ihmissuhteiden kehittyminen ja ihmisiin sitoutuminen on todennäköisempää: ihmiset tuntevat toisensa paremmin ja syvemmin. Ja vaikka kaikkien kanssa ei tarvitse olla läheinen, on tuttuudella erityinen kiinni pitävä voima. Panosta siis ihmisten kohtaamisiin ja mahdollista luontaisten työystävyyksien syntyminen.

 

1. Palaute, tunnustus ja kiitos – hyödynnä kiitoksen voimaa

Kiitoksen voima on aina yhtä vahva. Mieleen jäävät erityisesti ne hetket, kun saa hyvää palautetta – muistat ehkä palautteen antajan, tilanteen tunnelman ja sen ilon, joka syntyy positiivisesta palautteesta. Pk-yrityksissä on helpompi rakentaa vahvaa palautekulttuuria, ja jo muutama omistautunut henkilö voi muuttaa koko organisaation ilmapiiriä. Varmista, että johtajat ja esihenkilöt antavat säännöllistä palautetta tiimeilleen ja toisilleen. Kannusta myös kollegoita antamaan toisilleen kiitosta ja arvostusta. Luo väylät avoimelle palautteelle ja vuorovaikutukselle. Niin pientä asiaa ei olekaan, josta ei voisi kiittää. Loppujen lopuksi kyse on nähdyksi, kuulluksi ja arvostetuksi tulemisesta. Ja silloin kun ihminen kokee olevansa arvostettu, hän sitoutuu. Kiitos ei vanhene eikä sillä ole viimeistä käyttöpäivää, käytä sitä siis pitkään ja runsaasti.

Pk-yrityksillä on kaikki mahdollisuudet olla ketteriä, läheisiä ja yksilöllisiä. Pieni koko voi olla suuri etu, kun sen hyödyntämisen ottaa asiakseen. 

 

Saana Rossi, 5.10.2023

 

Blogin kirjoittaja, Saana Rossi, on yksi Suomen tunnetuimmista HR- ja rekrytointivaikuttajista, puhuja, advisor, hallitusten jäsen ja kirjailija. Saana on toiminut HR:n, rekrytoinnin ja viestinnän parissa 15 vuoden ajan ja on uransa aikana rekrytoinut tuhansia ammattilaisia. Saana työskenteli pitkään teknologiayhtiö Vincitissä (Euroopan paras työpaikka 2016 & Suomen paras työpaikka 2014, 2015, 2016 ja 2022 by Great Place To Work) mm. henkilöstön menestymisestä vastaavana johtajana. Syksyllä 2021 hän jätti päivätyönsä HR-johtajana ja lähti tavoittelemaan lapsuuden unelmaa kirjailijana. Kirjoittamisen ohessa Saana konsultoi johtamisesta, kulttuurista ja kasvusta sekä toimii yritysten advisorina ja hallituksissa. Saanan esikoiskirja Rekrytoija julkaistiin 2020. Vuonna 2018 hänet palkittiin ensimmäisenä Suomessa Vuoden rekrytoijana.

    Saana Rossi

    Saana Rossi

    Kirjailija, puhuja, advisor, hallitusten jäsen