1. Home>
  2. Inspiroidu>
  3. Työajanhallinta>
Time tracking

Kuinka saada työntekijät mukaan työajanseurantaan?

Työajanseuranta on tehokas työkalu tuottavuuden parantamiseen ja työ- ja vapaa-ajan tasapainon edistämiseen. Esimerkiksi 43 prosenttia eurooppalaisista ja 40 prosenttia suomalaisista työntekijöistä kertoo, että työajanseuranta auttaa heitä havaitsemaan, milloin he tekevät liikaa töitä. 53 prosenttia eurooppalaisista ja 54 suomalaisista pitää sitä tärkeänä työn organisoinnin ja suunnittelun apuvälineenä. Tämä ei kuitenkaan ole täysin ongelmatonta, sillä 28 prosenttia eurooppalaisista ja 23 suomalaisista työntekijöistä raportoi, että työajanseuranta aiheuttaa stressiä.

     

    Työajanseuranta auttaa parantamaan monien työntekijöiden työ- ja vapaa-ajan tasapainoa, vaikka kokemukset vaihtelevat maittain. Tutkimukseen osallistui 18 000 työntekijää ja 5 118 HR-päättäjää 18 maasta.

    Vaikka työajanseurannan hyödyt ovat monille selkeitä, laajan käyttöönoton varmistaminen edellyttää kuitenkin työntekijöiden huolenaiheiden huomioimista ja ratkaisujen arvojen osoittamista heidän jokapäiväisessä elämässään. Käyttöönoton esteiden poistamiseksi kannattaa keskittyä seuraaviin asioihin: 

    1. Viesti hyödyt selkeästi

    Työntekijöiden tulee ymmärtää, että työajanseuranta ei ole pelkästään työajan valvontaa, vaan sen tarkoituksena on auttaa välttämään liiallista työskentelyä, hallitsemaan aikaa tehokkaammin ja saavuttamaan terveempi työ- ja vapaa-ajan tasapaino. Ole läpinäkyvä sen suhteen, miten kerättyä dataa käytetään työntekijöiden hyödyksi eikä pelkästään yrityksen hyväksi. 

    2. Räätälöi viesti roolien mukaan

    Työyhteisö on monimuotoista, ja työntekijöiden tarpeet vaihtelevat. Esimerkiksi vuorotyöntekijät voivat arvostaa työajanseurantaa reilun työvuorosuunnittelun vuoksi, kun taas toimistotyöntekijät voivat käyttää sitä työn kuormituksen tasapainottamiseen tai uupumuksen välttämiseen. Tee yhteistyötä työajanseurantaratkaisujen tarjoajan kanssa luodaksesi esimerkkejä, jotka resonoivat organisaatiosi eri ryhmien kanssa. 

      Työaikakompassi

      Työaikakompassi-opas tarjoaa olennaista tutkimustietoa ja oivalluksia, jotka auttavat sinua suunnistamaan työajankäytön, joustavuuden ja työhyvinvoinnin haasteissa.

        Lue opas

        3. Huomioi luottamukseen liittyvät huolet

        Osa työntekijöistä voi kokea työajanseurannan merkkinä epäluottamuksesta. Sen pitäisi kuitenkin olla joustavuuden mahdollistava työkalu eikä mikromanageerauksen väline. Korosta viestinnässä, ettei tuottavuus tarkoita kirjattuja työtunteja, ja osoita, miten dataa käytetään työntekijöiden tukemiseen – ei heidän valvomiseensa.

        4. Tarjoa koulutusta ja tukea

        Uuden järjestelmän käyttöönotto voi tuntua haastavalta, joten on tärkeää tarjota kattavaa koulutusta ja resursseja, jotka auttavat työntekijöitä tuntemaan olonsa varmaksi ohjelmiston käytössä. Mahdollista käyttöönotolle asteittainen siirtymäprosessi, jotta työntekijät voivat kokeilla ja sopeutua työajanseurantaan, ennen kuin siitä tulee pakollista. Kerää työntekijöiltä palautetta koko prosessin ajan, jotta käyttöönottoa voidaan parantaa ja ongelmia ratkaista mahdollisimman varhaisessa vaiheessa.

        Kun työajanseuranta toteutetaan harkiten, se voi voimaannuttaa työntekijöitä sen sijaan, että se aiheuttaisi heille stressiä. Viestimällä hyödyt, räätälöimällä viestit roolien mukaan, huomioimalla huolet ja tarjoamalla riittävästi tukea voit rakentaa luottamusta ja edistää innostusta työajanseurantaan organisaatiossasi. 

          Työaikakompassi-opas

          13 päähavaintoa, jotka jokaisen HR-ammattilaisen tulisi tietää!

          Työaikakompassi perustuu 18 Euroopan maassa tehtyyn tutkimukseen, jossa haastattelimme 5118 henkilöstöjohtajaa ja 18 000 työntekijää seuraavista teemoista: työajankäyttö, joustavuus ja työhyvinvointi. Lataa maksuton opas täyttämällä lomake, niin saat tietää, mitä suomalaisissa ja eurooppalaisissa yrityksissä tapahtuu ja mitkä strategiat auttavat niitä menestymään.