1. Home>
  2. Inspiroidu>
  3. HR >
vlada karpovich

Z-sukupolvi ja boomerit arvostavat eri asioita työssä

Oletko kuullut sukupolvista, joihin liitetään kirjainliite, kuten Z? Sukupolvien väliset erot arvostuksissa tuovat työelämään oman haasteensa. Esimiestehtävissä toimivan on hyvä tiedostaa nämä erot ja ottaa ne huomioon tiimin rakentamisessa sekä henkilöstön kehittämisessä.

Eri vuosikymmenillä syntyneet ikäluokat on jaettu kategorioihin yhteiskuntatieteilijöiden toimesta. Kategorisoinnin perusteena ovat olleet ikäluokalle tyypilliset arvostukset, asenteet ja elämäntavat.

Jotta yritys pysyy ajan tasalla, sen kannattaa kartoittaa jatkuvasti työmarkkinoiden trendejä: seurattava esimerkiksi sosiaalisen median kanavien kehitystä sekä kohdistettava viestintä tarkkaan juuri oikealle kohderyhmälle ja osaajille.

Keitä ovat Z, X, Y ja boomerit?

Niin sanotut Z-sukupolven edustajat ovat syntyneet joko 1990-luvun puolivälin jälkeen tai 2000-luvun alussa. Boomerit puolestaan ovat suurien ikäluokkien edustajia.

Keskusteluissa vilahtavat usein myös X-sukupolvi ja Y-sukupolvi. X-sukupolveen kuuluvat 1964–1979-syntyneet ja Y-sukupolveen 1980-luvun alun ja 1990-luvun puolivälin välillä syntyneet. 

Viestintätavat erottavat eri sukupolvia

Z-sukupolven edustajat ovat suhteellisen tuoreita tulokkaita tai jopa vasta-alkajia työelämässä. He uivat kuin kalat vedessä sosiaalisen median alustoilla ja heille sosiaalinen media on arkipäivää: tapa viestiä ystävien kanssa, jakaa oman elämänsä sisältöä ja toisaalta myös etsiä potentiaalisia työpaikkoja.

Viestintä sähköisiä kanavia pitkin sopii Z-sukupolven edustajille, ja he kaipaavat myös työnantajalta oikeanlaista kiinnostavaa viestintää – mieluiten nopeaa ja reaaliaikaista. Heille on olennaista erottaa, mikä on aitoa ja totta. Mieluisimpia kanavia Z-sukupolvelle ovat Instagram, YouTube, Snapchat ja TikTok. 

Y- ja X-sukupolvi vaativat työnantajalta enemmän

Vuosituhannen vaihteessa aikuistunut Y-sukupolvi taas arvostaa joustavaa työaikaa ja henkilökohtaisia kehittymismahdollisuuksia sekä toimenkuvaa, josta voi räätälöidä omannäköisen. Jo yli puolet maailman työvoimasta edustaa Y-sukupolvea. He toimivat aktiivisesti esimerkiksi Linkedinissä, Instagramissa sekä Facebookissa.

Viimeisenä, vaan ei vähäisimpänä, X-sukupolvi. Moni X-sukupolvesta on siirtynyt työelämään juuri lama-aikana. Heillä saattaa olla kokemusta niin yt-neuvotteluista, kuin finanssikriiseistäkin, ja tämän vuoksi he haluavat pelata varman päälle.

Moni X-sukupolven edustaja saattaa olla suhteellisen tyytyväinen työhönsä, mutta silti selailee työmahdollisuuksia esimerkiksi Facebookissa “ihan kaiken varalta”. He siis arvostavat vakautta ja pysyvyyttä, pitkiä työsuhteita ja tasaista työarkea.

Perusarvot yhdistävät kaikkia sukupolvia

Vaikka sosiaalinen media voi välillä tarjota siloteltua kuvaa organisaatioista ja sen vahvuuksista, on työnantajan tärkeää olla rehellinen viestinnässään.

Jos esimerkiksi työpaikkailmoituksessa annetaan liian ruusuinen kuva työyhteisön yhteishengestä ja todellisuus onkin jotakin aivan muuta, tapahtunut kolahtaa työnantajan omaan nilkkaan. Silloin rekrytointiprosessi samaan positioon saattaa olla pian uudelleen käynnissä. 

Mikä yhdistää kaikkia edellämainittuja sukupolvia? Juuri rehellisyys ja vastuullisuus. Ne ovat perusarvoja, joita kaikenikäiset pitävät työssä tärkeänä.

    Lataa maksuton opas

    Kymmenen keskeistä HR-haastetta vuodelle 2022

    Tässä oppaassa tarkastelemme lähemmin kymmentä suurinta henkilöstöhallintoon liittyvää huolenaihetta perustuen kyselyymme. Päämääränä on paitsi selittää, miksi tietyt henkilöstövastuut askarruttavat työnantajia, myös tarjota ideoita siitä, miten haasteet voidaan muuttaa mahdollisuuksiksi. Täytä oheinen lomake, lataa opas ja lue lisää!