Työaikakompassi
Työaikakompassi-opas tarjoaa olennaista tutkimustietoa ja oivalluksia, jotka auttavat sinua suunnistamaan työajankäytön, joustavuuden ja työhyvinvoinnin haasteissa.
Työajanseurannan ja työvuorosuunnittelun optimointi on työnantajille keskeinen haaste. 34 prosenttia eurooppalaisista ja peräti 39 prosenttia suomalaisista työnantajista pitää työajan käytön ja tuottavuuden optimointia yhtenä tärkeimmistä prioriteeteistaan. Peräti 42 prosenttia suomalaisista työnantajista pitää tehokkuutteen ja tuottavuuteen liittyvien haasteiden ratkaisemista tärkempänä prioriteettinaan.
Toiseksi suurin huolenaihe eurooppalaisille vastaajille (33 %) oli kuitenkin työntekijöiden luottamuksen lisääminen ja järjestelmien liiallisen kontrollin vaikutelman vähentäminen; suomalaisista työnantajista 35 prosenttia nimesi tämän yhdeksi tärkeimmistä prioriteeteista, mutta prioriteettilistalla se on vasta viidentenä.
Tehokkaampaan ja tuottavampaan työskentelyyn liittyvien haasteiden ratkaiseminen sekä työajankäytön ja tuottavuuden optimointi ovat Suomen tärkeimpiä työajanseurannan ja työvuorosuunnittelun haasteita. Euroopan laajuiseen tutkimukseen osallistui 18 000 työntekijää ja 5 118 HR-asiantuntijaa 18 maasta.
Työaikakompassi-opas tarjoaa olennaista tutkimustietoa ja oivalluksia, jotka auttavat sinua suunnistamaan työajankäytön, joustavuuden ja työhyvinvoinnin haasteissa.
Vaikka työajanseurantajärjestelmät lisäävät tehokkuutta, niiden tulee myös edistää luottamusta ja läpinäkyvyyttä, jotta ne tukisivat tuottavuutta pitkällä aikavälillä. Tämän tavoitteen saavuttamiseksi organisaatiot tarvitsevat tasapainoisen lähestymistavan, joka yhdistää operatiiviset tavoitteet työntekijälähtöiseen näkökulmaan. Työajanhallintatyökalut, jotka eivät huomioi työntekijöiden tarpeita, voivat vaarantaa tavoitellut hyödyt.
HR-johtajien kannattaa panostaa näihin alla lueteltuihin asioihin, jotta he voivat parantaa sekä operatiivista menestystä että työntekijäkokemusta.
Työntekijät arvostavat itsenäisyyttä ja mahdollisuutta hallita omaa työelämäänsä. Investoimalla itsepalvelutyökaluihin työntekijät voivat:
Tällainen voimaannuttaminen lisää luottamusta ja vähentää turhautumista, mikä parantaa kokemusta niin työntekijöille kuin esihenkilöille.
Selkeä ja reaaliaikainen viestintä on onnistuneen työajanhallintastrategian ydin. Asiat, joita järjestelmien tulisi tarjota työntekijöille:
Läpinäkyvyys lisää luottamusta ja poistaa huolenaiheita, jotka liittyvät esimerkiksi epäoikeudenmukaisuuteen tai liialliseen kontrolliin.
Yhtenäiset toimintatavat ja käytännöt tiimien välillä ovat olennaisen tärkeitä luottamuksen rakentamisessa. Työnantajien tulisi:
Standardointi auttaa poistamaan suosimisen vaikutelmaa ja varmistaa, että kaikkia kohdellaan oikeudenmukaisesti roolista tai osastosta riippumatta.
Kun nämä toimenpiteet toteutetaan oikein, työajanseuranta ei ole pelkkä operatiivinen työkalu, vaan strateginen voimavara, joka yhdistää tehokkuuden ja työntekijöiden tyytyväisyyden.
Työaikakompassi perustuu 18 Euroopan maassa tehtyyn tutkimukseen, jossa haastattelimme 5118 henkilöstöjohtajaa ja 18 000 työntekijää seuraavista teemoista: työajankäyttö, joustavuus ja työhyvinvointi. Lataa maksuton opas täyttämällä lomake, niin saat tietää, mitä suomalaisissa ja eurooppalaisissa yrityksissä tapahtuu ja mitkä strategiat auttavat niitä menestymään.