Virstanpylväs 1: Keskity palkitsemisstrategiassa työntekijöiden sitouttamiseen
Nykypäivän työmarkkinoilla kilpailu on kovaa ja huippuosaajien pitäminen on vaikeampaa kuin koskaan. Hyvin suunnitellun palkitsemisstrategian laatiminen on avainasemassa paitsi parhaiden ehdokkaiden houkuttelemisessa, myös työntekijöiden sitouttamisessa. Kun palkitseminen sovitetaan yhteen työntekijöiden arvostamien asioiden ja yrityksen liiketoimintastrategian kanssa, voi se lisätä merkittävästi työntekijöiden motivaatiota, tyytyväisyyttä ja sitoutuvuutta.

Artikkelit

Tehokkaan palkitsemisstrategian tulisi olla linjassa organisaation tavoitteiden ja päämäärien kanssa, ja sen perustana tulisi olla tyytyväiset, motivoituneet ja sitoutuneet työntekijät. Siksi onkin huolestuttavaa, että vain 41 % suomalaisista ja 45 % eurooppalaisista työnantajista uskoo heidän nykyisen palkitsemiskäytäntönsä vaikuttavan myönteisesti työntekijöiden pysyvyyteen ja motivaatioon – vaikka tehokas palkitsemisstrategia voi olla ratkaiseva tekijä parhaiden osaajien houkuttelemisessa ja pitämisessä.

Kun tarkastellaan työnantajien tällä hetkellä tarjoamia etuja, on niissä nähtävissä yhdistelmä perinteisiä ja ajankohtaisia etuustyyppejä. Tärkeimpiä ja eniten käytettyjä etuja ovat kiinteä palkka (näitä saa suomalaisista 76,7 % ja 80,6 % kaikista eurooppalaisista työntekijöistä), joustavat työajat (55,2 %/50,3 %) sekä opiskelu-/ ja koulutuspäivät (40,4 %/39,4 %). Lisäksi suosittuja etuuksia ovat muun muassa lahjat merkkipäivinä (19,8 %/34,8 %), ravintoetu (39,4 %/31,7 %), kulttuurietu (54,6 %/22,6 %) sekä terveys- ja hyvinvointiohjelmat (53,3 %/30,8 %).
Podcast

Miten SD Worx kehitti oman palkitsemisstrategiansa?
Kuuntele englanninkielisen Palkitsemiskompassi-podcastin ensimmäinen jakso, jossa Bruce Fecheyr-Lippens ja Pieter-Jan Boden syventyvät SD Worxin palkitsemisstrategiaan. He keskustelevat siitä, miten osoittaa aitoa välittämistä kattavan taloudellisen tuen, pitkäaikaisen turvan ja motivaation ABC:n avulla: ilmapiiri, edut ja korvaukset.